La Venda del Optimismo | The bandage of optimism

Exposición en línea / Online exhibition

Julio 29- Agosto 29 /

July 29th - August 29th

Ana Cantoni

Nicolás Cadavid

Andres Frix 

Lía García 

Santiago Leal 

Oskar Romo

El título de la exposición se apropia de la frase utilizada por Nietzche en carta a Muschake en 1866, para hacer referencia al efecto que produjo en él la lectura de la obra de Schopenhauer,  ( la cual le quitó la venda del optimismo) e  hizo su vida “más interesante pero también más fea”.

Precisamente es en esa dicotomía que se ubica la reflexión que da origen a esta muestra.

Desde un punto de vista formal, las obras presentadas podrían ser asumidas en los extremos de lo bello, lo interesante o lo feo (así sea mera percepción) y desde lo conceptual, esta muestra pretende señalar, entender , quizás cuestionar,  la venda del optimismo del arte desde su posición en el mundo, en la producción y mercado local / regional / céntrica(o)  / periférica (o). ¿Qué papel juega el arte en un mundo en crisis? ¿Cómo responden los artistas desde sus procesos y sus obras a su realidad? ¿Cuál es la realidad del mercado en ciudades donde no existen estructuras que soporten su existencia? Esta muestra incluye el trabajo de artistas trabajando en Pasto,Bucaramanga, Berlín y Bogotá que pueden ser posibles respuestas a estas preguntas.

------

The title of the exhibition appropiates the phrase used by Nietzsche in a letter to Muschake in 1866, to refer to the effect that the reading of Schopenhauer’s work produced on him, (which removed the bandage of optimism) and made his life “more interesting but also uglier” and it is precisely this dichotomy, the basis for this exhibition.

From a formal point of view, he works presented could be located in the extremes of the beautiful, the interesting or the ugly (even if it is mere perception) and from a conceptual point of view, this exhibition aims to point out, understand or perhaps question, the bandange of optimism of art from its position in the world and its production in local, regional , centric or peripheric markets.

The selection of works tries to answer or suggest possible answers to questions such as: What role does art play in a world in crisis? How do artists respond from their processes and their works to their reality? What is the reality of the market in cities where there are no structures to support its existence? .

The exhibition originally planned to be presented in physical form, had to be moved to an online format due to the current pandemic.

Rincón Projects. Bogotá, Colombia 

  • Blanco Icono de Instagram
  • Facebook Clean
  • Twitter Clean